– Jeg har alltid visst hva jeg skulle jobbe med, sier Maximilian Riedel. Han er 11. generasjon ved roret i familiebedriften som er verdenskjent for sine fullendte glass og karafler.

 

Maximilian begynte i familieselskapet da han var 20 år gammel, og gikk inn i typiske roller som juniorleder innenfor økonomi, utvikling og salg. En periode bodde han i Paris for å støtte den lokale forhandleren der. Det store spranget kom da han flyttet til New York og startet arbeidet med å sette Riedel på det amerikanske vinkartet. Riedel er i dag en suksess i det vinelskende USA, og oppskriften på suksessen har Maximilian tatt med seg tilbake til Europa, der glassene fra Østerrike er å finne overalt hvor det nytes god vin.

Et glass er et glass – eller?

–Hør her, et glass er en nyttegjenstand, et redskap for å frakte det du skal drikke opp til munnen. Alt ut over det blir et spørsmål om preferanser, sier han.

– Vi tror sterkt på at vin bør drikkes av glass designet etter druetype. For eksempel liker jeg veldig godt vin basert på pinot noir, og da blir det naturlig for meg å bruke Riedel burgunderglass, fra Sommelier-serien. For meg er dette et godt valg fordi det passer til pinot noir, min foretrukne druesort, men samtidig også til Champagne. Jeg er overbevist om, og dette er en hjertesak for meg, at Champagne alltid skal nytes fra et druespesifikt glass. Det er jo bare tre druesorter i Champagne, og med mindre det er en blanc de blanc, så vil jeg si at 99 prosent av Champagne er basert på pinot noir. Hvorfor ikke drikke fra et burgundglass fra Riedel, og du vil ikke bare smake de vakre aromaene av champagne, men også lukte dem? spør han retorisk.

Vinmannen

Maximilian er overbevist om at uten en dypere forståelse av det som skal være oppi, er det umulig å perfeksjonere funksjonen til glasset.

– Jeg elsker vin. For meg er det en naturlig del av livet, og det ville vært vanskelig å være så dedikert til glassproduksjonen om jeg ikke hadde et klart bilde av hvordan glasset faktisk skal fungere for vindrikkeren, poengterer han.

– Det gjør meg både til en forretningsmann, fordi jeg produserer og selger glass, men også en designer fordi jeg har helt klare forestillinger om hvordan glassene våre skal se ut. Fordi jeg tidlig i karrieren fikk være med på å bygge opp Riedel i USA, fikk jeg både arbeide og leve med amerikanske vinelskere. Den erfaringen gjorde meg veldig opptatt av design, og viste meg hva riktig design på glasset kan gjøre for å presentere vinen best mulig.

For vinelskere

Vinelskere er i alle land, også der det tradisjonelt ikke er vin som hører til de tradisjonelle kostholdet.

– Ja, nå er vi i Norge, og det morsomme er at dette er et land der Riedel selger mest av alle hvis vi regner glass per innbygger, selv om det ikke blir produsert vin her, smiler han.

– Det forteller oss at nordmenn liker vin, og at de er opptatt av design og stil. Dessuten har dere dette begrepet dere kaller ”koselig”, og jeg innbiller meg at mange nordmenn liker å nyte et glass vin foran peisen i de lange vintermånedene, og samtidig liker å se gyllen hvitvin i et vakkert glass i lyse sommernetter, sier han.

Likevel er det mange som ennå ikke har oppdaget hva riktig valg av glass kan gjøre for vinopplevelsen.

– Ja, jeg tror at det er mange der ute som ser på vinglass som pyntegjenstander. Glasset må ta seg godt ut på bordet, og hvordan det fungerer som vinglass kommer i annen rekke. Det er her Riedels filosofi med å sette vinen i førersetet spiller en stor rolle. Våre glass har både det estetiske og det funksjonelle som grunnelement. I tillegg handler det mye om følelser. Vi leverer glass som igjen leverer vin, den rasjonelle grunnen for å velge våre glass er nettopp å øke gleden ved å drikke vin som du kanskje har betalt forholdsvis mye penger for. Når glasset også ser bra ut og høyner inntrykket av et veldekket middagsbord, er det akkurat den følelsen vi ønsker å vekke, forteller han.

For profesjonelle

Da Riedel utviklet sin restaurantserie var det mange som ristet på hodet fordi den alminnelige oppfatningen var at Riedel produserte høykvalitets designerglass som aldri kunne overleve i et røft restaurantmiljø med risting, stabling, kontinuerlig vask og uvøren behandling.

– Det er riktig, bekrefter Maximilian.

– Kostnadene med brekkasje og løpende etterbestilling ville ikke oppveie designen og følelsen av et kvalitetsglass. Men så lanserte vi Riedel Restaurant-glasset, der utgangspunktet var vår bestselger-serie Vinum. Det fikk litt kortere stett, vi fjernet blyet i glasset og laget større fot. Da jeg presenterte den nye serien for restauranter i USA, var det bare åpne dører. I dag er horeca-markedet et av områdene vi har størst vekst, også i Norge der vi har inngått et strategisk samarbeid med Palmer-group som skal styrke våre bånd til det profesjonelle markedet, sier han.

Defilere, subtrahere, dekantere

Det handler om håndverk. Selv om deler av produksjonen hos Riedel har blitt automatisert, er det fortsatt mye som blåses for hånd. Særlig de iøyenfallende karaflene og dekanterne blir laget på gamlemåten. Maximilian har en særlig forkjærlighet for å dekantere vin, noe han aldri unngår å komme inn på.

– Altså, jeg synes at alle vinelskere bør ha minst én karaffel hjemme. Vin må bare dekanteres, rett og slett, slår han fast.

– Hvis du snakker med dedikerte vinmakere, vil de alle fleste anbefale at unge viner åpnes to timer før du drikker den. Men, vi lever alle under tidspress, klokken er ubarmhjertig også når det kommer til vin. Det er direkte umenneskelig å forvente at du skal vente i to timer på en vin etter den er åpnet, særlig i en tid da de færreste har to timer å bruke på noe som helst! Nei, åpne vinen, dekanter den, særlig om den er ung, og drikk, uansett om det er rød, rosa eller hvit, understreker han.

Ikke bare vin

Riedel er et vinglassfirma, men samtidig har de en stor portefølje med glass for brennevin.

– For oss er det grunnleggende viktig å nyte brennevin, enten det er akevitt, whisky eller cognac i original form, aldri blandet i cocktails. Derfor vil du ikke finne det perfekte cocktailglasset hos Riedel. Til gjengjeld finner du glass for en rekke brennevinstyper som er utviklet kun for å formidle uttrykket til den aktuelle drikken. Ta akevitt, som er høyaktuelt for Norge, og stadig mer populært ute i verden. Våre designere arbeidet tett med både produsenter, salgsledd og konsumenter for å lage et glass som ville forsterke selve sjelen til akevitt. Litt ubeskjedent må jeg få si at Riedel Aquavit har fanget selve grunntanken bak akevitten, vi har løftet den opp og gitt den et nydelig podium å vise seg frem på. Vi har på samme måte laget glass for alt fra Tequila til Whisky, bare ikke cocktailglass.

Tørre å prøve

Rent bortsett fra at champagne skal drikkes fra burgundglass og at all vin bør dekanteres har Maximilian bare ett råd til norske vinelskere:

– Du må prøve! Du må aldri slutte å teste vin og glass sammen. Til syvende og sist er det bare du som kjenner hva som er riktig for deg, og jeg håper du finner den perfekte kombinasjonen sammen med et glass fra Riedel! avslutter han.

OM PALMER GROUP

Palmer Group arbeider både med a.s Vinmonopolet, HoReCa (hotell, restaurant og catering) og bedrifts-markedet. Vi har for tiden 30 listeføringer i Basis- og Testutvalget på Vinmonopolet. I tillegg har vi 400 produkter i Vinmonopolets bestillingsutvalg. Horeca utgjør ca. 40% av vår virksomhet. Vi er stolte av å være leverandør av vin til Hansa Borg.