– Vi har jo allerede etablert oss i Japan, smiler Dimitri Yogaratnam, daglig leder i Oslo Brewing Company.

Gjennom samarbeidet med caféen Fuglen, som har to kaffesteder i Tokyo i tillegg til en liten bar med det klingende navnet Øl by Oslo Brewing Company, har de i alle fall tatt den spede starten på veien mot verdensherredømme.

– Vi ville vise at vi er seriøse med å sette Oslo på kartet, sier Dimitri. Som røper at de har vage planer om å få til noe også i hans hjemby Boston i USA, men at dette foreløpig har mer form av drøm enn virkelighet.

 

Gjøk-bryggeriet

Oslo Brewing Company tufter sin eksistens på idéen om å promotere Oslo.

– Det var faktisk gjennom min kone og åtte av hennes skolevenner at idéen ble unnfanget, forteller Dimitri.

– Selv er jeg chef av utdannelse, i tillegg til at jeg har studert grafisk design og kommunikasjon. Ølmarkedet er i en tøff konkurransesituasjon, og det er viktig at vi er innovative med både design og markedsføring – selvsagt i tillegg til selve ølet.

Og det skorter verken på kreativitet eller innovasjon hos gjengen som holder til Smelteverkets lokaler i Mathallen i Oslo, hvor Dimitri er medeier.

– Vi er det du kan kalle et gjøk-bryggeri, ler Sindre Ingebrigtsen, som hoppet av en karrière i finansverden for å starte som sjefsbrygger og produksjonsansvarlig i selskapet.

– Vi brygger nemlig ølet vårt hos andre, men selvsagt etter egne oppskrifter og prosesser. De tre ølene Norwegian Blond, California Lager og Mellow IPA har vi for eksempel laget i Arendal. Nylig brygget vi også et øl sammen med Borg i Reykjavik: Gill, som er brygget med villgjær.

 

Drahjelp fra Palmer

Oslo Brewing Company har fått en rakettstart etter at det første ølet ble lansert i juni 2016. Fra 1. mai er de landsdekkende gjennom ASKO, og leverer blant annet til Norgesgruppen.

– Det har vært et eventyr, fra de første leveringene til Horeca til vi nå blir å finne i dagligvarehyllene over hele landet.

Først hadde vi hånd om salg og distribusjon selv, men det er partnerskapet med Palmer som virkelig har tatt oss til et nytt nivå, sier Dimitri.

I 2016 solgte Oslo Brewing Company 25 000 liter øl – i 2017 regner de med å runde 100 000 liter.

– Vi sparker jo inn døren i et overfylt marked. Men etter som vi kommer med stadig flere øl, regner vi med at det også drar med seg flere kunder, skyter Sindre inn.

– Folk er nysgjerrig på nye øltyper, og derfor jobber vi mye med å lansere noe nytt hele tiden. Vår New Oslo IPA kommer for eksempel med en ny oppskrift for hver lansering. I juni lanserer vi #oslove i forbindelse med Gay Pride Week – en pasjonsfrukt-blond som vi har stor tro på. Og vi håper jo selvsagt på at produktene vil tale for seg selv.

 

Alles hovedstad

– Vi skal bygge opp en merkevare i Norge, og deretter fokusere på å gå ut av landet, sier Dimitri, som ikke er redd for at gamle sentrum/periferikonflikter skal stå i veien for merkenavnet.

– Oslo skal rett og slett bli alles hovedstad, slår han fast med ettertrykk.

Tusen år etter at vi erobret halve Europa med mjød og sverd i nevene er det slett ikke utenkelig at Oslo Brewing Company faktisk får det til i dag også – i langt fredeligere former enn våre forfedre

UT TIL FOLKET: Gjennom Norgesgruppen distribueres nå øl fra Oslo Brewing Company til dagligvareforretninger over hele Norge. Snart står resten av verden for tur, om gutta får det som de vil.
UT TIL FOLKET: Gjennom Norgesgruppen distribueres nå øl fra Oslo Brewing Company til dagligvareforretninger over hele Norge. Snart står resten av verden for tur, om gutta får det som de vil.

OM PALMER GROUP

Palmer Group arbeider både med a.s Vinmonopolet, HoReCa (hotell, restaurant og catering) og bedrifts-markedet. Vi har for tiden 30 listeføringer i Basis- og Testutvalget på Vinmonopolet. I tillegg har vi 400 produkter i Vinmonopolets bestillingsutvalg. Horeca utgjør ca. 40% av vår virksomhet. Vi er stolte av å være leverandør av vin til Hansa Borg.