3845 Views

Europeisk 80-tallsfest

Ikke hver dag man bruker en hel dag på å smake seg igjennom 60 utgaver europeisk vin fra ett tiår. 1980-tallet, representert i alle de ti årgangene, og i alle vinverdens farger.

Januar 20, 2020
Europeisk 80-tallsfest
Skrevet av:

administrator

80-tallsfester er populære temafester man stadig ser morsomme bilder fra. Folk fi nner frem pastellfargede treningsdresser, leggvarmere og pannebånd, eller bretter opp dressjakkene og fi nner frem pilotbrillene om man er litt mer formell i omgangskretsen. Men noen 80-tallsfester er helt annerledes. Vi skulle bruke en hel dag, fra klokken elleve på formiddagen på å smake oss igjennom seksti utgaver av sorten, samt en rekke fra nye verden omtalt i forrige nummer. Siste vin ble smakt til dessert etter middagen. Vinene kom blindt i relativt vilkårlig rekkefølge i fl ighter av fem og fem. Noen viner overrasket, både positivt og negativt, men med oppunder tredve mot oppunder førti år på langs gir fl askevariasjoner, samt alle viner var heller ikke tilstede i en spesielt god årgang for gitte vin.

Alsace imponerte ikke i denne omgang, men det var heller ikke de heteste potetene som var med. Loire viste seg langt bedre og Nicolas Joly viste nok en gang at de eldre vinene, før ypperstepresten tok helt av, var bedre og mer spennende enn hva som har skjedd i ettertid. Nå har ikke jeg smakt de helt siste årgangene, det hevdes hans datter har roet det noe ned. Huet var elegant men med tanke på omdømme til denne vinen fi nner jeg nok en gang Huet noe overvurdert i markedet. Over i Bordeaux, en Haut-Brion blanc var nok en smak og en uttrykksform man enten liker, eller ei, for denne ble omdiskutert. Personlig er jeg veldig glad i eldre Pessac og fi nner vinene fascinerende. Tyskland leverte bra og det hadde vært hyggelig med noen fl ere utgaver fra dette tiåret. Burgund har sine problemer med alder og her leverte ikke alt. Bouchard og en strålende Leroy viser hvor deilig dette er når de har overlevd. Leroy hadde mer å gå på. Hvit Rhône kan være fl ott, men personlig ønsker jeg meg mer syre i hvitvin og fi nner dem litt slappe i fi sken. Men utover det var de relativt ungdommelige for alderen.

Den hvite riojaen skulle sette spor. Jeg ante ikke engang at Castillo Ygay fantes som hvit, men så er det visstnok bare laget 3000 fl asker av den. En fantastisk vin med en kompleksitet og et raffi nement som man nesten bare fi nner helt i toppsjiktet av burgundere. Vinen har fått 100 Parkerpoeng og koster nå fort € 500,- i spanske vinbutikker, om du fi nner den. Lavinia i Madrid hadde noen fl asker da jeg var innom i slutten av oktober. En utrolig spennende vin å ha smakt. Sauternes fra 80-tallet er fremdeles bare ungdommen om fl askene er gode og Yquem i tre årganger begynte bare så vidt å vise utvikling i noe større grad. 1989 og 1986 holder til jeg sitter på gamlehjemmet i alle fall. En elegant tokaj var også med.

Toskanerne var alle godt modne eller på vei ned men jeg har hatt bedre fl asker av 1985 Sassicaia. Jeg smaker for lite 80-talls og eldre viner fra disse husene til å ha stålkontroll, men vil våge en påstand om at fl askene kanskje ikke var de best oppbevarte, samt at to hadde svak kork som selvsagt drar ned snittet. Piemonte var kun representert med to viner fra Gaja og begge tørket noe ut i frukten, noe jeg synes er en tendens for Gaja. Fatbruken synes å være noe for hard for frukten, men til mat går disse fortsatt fi nt. Ikke de tre mest spennende fra Rioja og Gran Reserva 890 samt Imperialen var heller ikke topp fl asker.

Burgund viste blandede kort, selvsagt ble det slått opp store øyne da det var klart at en Henri Jayer var på bordet, man kan få seg en pen bruktbil i disse dager for prisen av en fl aske, men den var dessverre noe sliten. Samtidig ingen stor årgang. Armand Rousseau strålte, det samme gjorde Chambertinen fra Tortochet. Som sagt, alle vinene kom blindt. DRC var død, noe som også skapte en viss sorg rundt bordet. Rhône var representert med tre viner, hvor begge fra Jaboulet viste nok en gang at denne eiendommen har levert tidligere. I dag sliter de litt med å holde koken oppe, men det er bedringer og de siste årgangene (som jeg dessverre ikke har hatt noen større dypdykk i) viser tegn til at de er på vei tilbake. Guigal var dessverre sliten og jeg har aldri smakt noe herfra med noe særlig mer enn femten års alder, så jeg vet ikke hvordan de utvikler seg.

Ribera del Duero representert med en strålende Vega Sicilia og en langt mer forsiktig Pesquera. Sistnevnte overrasket, men jeg har heller ikke her nevneverdig erfaring med eldre årganger. Vega Sicilia der i mot er bare i ferd med å vise påfuglfj ærene, den begynner bare å bli fascinerende. Østside Bordeaux var representert med noen fl ere viner enn de som står under, men Petrus, Le Pin og Lafl eur ble omta

lt i egen sak i forrige nummer. 1986 Latour a Pomerol viste sin rustikke side fortsatt, Ausone hadde ikke sitt beste tiår på 80-tallet og jeg var litt overrasket over hvor bra denne fl asken faktisk viste seg frem. En fl ott Tertre Roteboeuf i en stil han ikke lengre lager, og som noen fi nner for slank, jeg synes hans eldre årganger (1978 er første) er knallgode. De viser frem mer terroir enn de utover på 1990-tallet som har høyere modning og mer fat. Cheval Blanc i tre årganger hvor jeg våger påstanden om at det fi nnes enda bedre fl asker av både 1985 og 1982.

Fire viner fra Pessac hvor La Mission Haut-Brion var tre av dem, og Haut-Brion var den siste. Og 1982 og 1989 Haut-Brion er viner i den absolutte elite av hva som er laget noen gang. Dette er så fl ott at man nærmest får gåsehud av å smake og lukte på dem. 1989 leverer alt på alle fronter. 1986 Mouton fi kk ikke nok luft, to timer holder ikke, og den bygde stadig mens den var i glasset. Denne vinen, om fl asken er bra, trenger fort seks timer i karaff el. Jeg tok vare på den for å følge den videre, men det hjelper lite da servitøren klarer å skjenke feil og man plutselig får en blanding av to viner i glasset. 1985 var omtrent så bra en 1985 kan bli, 1988 Lafi te også. Dessverre var 1986 Comtesse korket, og 1982 Latour var heller ikke en topp fl aske. 1982 Las Cases var i toppform, og jeg skulle gjerne ha fulgt denne noen timer ekstra, den var stoisk. 1982 Château Margaux er en vin man kan fantasere om i sin skjønnhet og særdeles fl ørtende stil. 1981 Palmer var smågrønn og ganske sliten, men noen av de andre smakerne likte den bedre enn meg.

Det meste av 1980-tallsvin kan drikkes nå, noe er på vei ned, og noen få vil kunne holde det gående lenge enda. Tiåret er det første moderne tiåret i vinindustrien og mer og mer moderne vinifi kasjon b

le brukt. Det går enda et stykke ut på 90-tallet før det virkelig drar av gårde, men vi er godt i gang. De som liker skikkelig moden vin kan der i mot vente en stund til, det er fortsatt ungdommelige elementer i vinene selv om alle har utviklede aromaer og for det meste en tanninstruktur som er avslepet nok til at vinene er ren nytelse. Jeg kjenner at jeg skulle ønske min kjeller hadde noen hundre eller fl ere utgaver fra dette tiåret, disse vinene har nådd en modning hvor de er en nytelse å drikke nå, og de vil fortsette med det til den dagen de er forbi. Det er ikke mange viner igjen fra dette tiåret man ikke kan begynne å nyte i fulle åndedrag.

Årgang 1980 startet ut kjølig i Bordeaux med sen og ujevn blomstring med en våt juni. Varmen kom aldri og det ble oktober før innhøstingen kunne begynne. Slanke viner og de fl este er langt over toppen i dag. IBurgund var det en kjølig vår med sen vekstsesong og det var først i august at været ble bedre. Unormalt varm august, men en liten avling med ujevn start kunne ikke berge årgangen. Enkelte overraskelser fi nnes.

1981 ble sett på som en god klassisk årgang, men aldri topp. Noen østsideviner er bedre enn vestsiden, særlig Pomerol og deler av Saint- Emilion. Relativt varm vår og sommer med tidlig blomstring, tørr høst. I Burgund en semmer årgang hvor frost tok knoppene og gav lave utbytter, før en kjølig sommer gav lav modning.

1982 viste ideelle vekstsvilkår i Bordeaux, tidlig blomstring, varm og tørr sommer og 14 september begynte innhøstingen av merlot som var rik og sødmefull. Så kom det to dager med regn og det gav cabernet sauvignon en boost somtrengtes, og en tørr periode med vind fulgte som gav cabernet plenty med modne tanniner. En stor årgang. De fl este holder enda, men noen er i forfall og har blitt litt fl abby. Egentlig en god sesong i Burgund, så hvorfor ble årgangen knapt gjennomsnittlig? Overproduksjon og for store avlinger får skylden.

1983 er på nytt en mer klassisk årgang hvor enkelte slott fortsatt drikker fremragende, mens de fl este er på vei ned. Margaux var kommunen som kom best ut og både Palmer og Château Margaux er fremragende, men det kan være verd å prøve andre fra regionen også. Mouton var lenge en sjarmør også. Avlingene var i overkant store en del steder som første til en slankere stil. 1983 er variert i Burgund, enkelte hadde mer suksess enn andre og det meste som kunne gå galt gikk galt under sesongen. Frost, hagl, for høy varme, for vått, råteskader. Mørk frukt og mye tanniner.

1984 er svak, få viner er i live i dag og problemer med modningen av merlot førte til at vinene mangler fylde i midtpartiet. I Burgund er det bare sorgen.

1985 er en noe undervurdert årgang som gir og har gitt svært mye glede. De har sjarmert hele veien så lenge jeg har holdt på (tyve år) og generasjonen eldre enn meg sier at slik har det vært før dette også. Mange trodde årgangen skulle være moden tidlig grunnet sjarmen, men de fl este fl askene som kommer min vei har fortsatt ti til tyve år, eller mer å gå på. En svært kald vinter skapte en del frostskader men en varm vår gav tidlig blomstring og en nær perfekt sesong fulgte. Vinene er grasiøse, parfymerte og klassiske. 1985 er også en sjarmør i Burgund og ganske lik sesong som i Bordeaux, frem til hagl gjorde mye skader i august. Dette reduserte utgyttet, i Aloxe-Corton med hele 25%. Fra første september perfekt vær.

1986 var lenge problembarnet med alle tanninene og med noen få unntak som Lafi te og Mouton ble årgangen sett på som for tanninrik. Men de siste ti årene har årgangen vist seg å ha nok frukt og konsentrasjon til å hanskes med dette og årgangen har fått en ny posisjon i markedet. Personlig er det en favorittårgang, dette e

r Bordeaux i all sin prakt, med kjøligere frukt enn 1982 og 1989, men mer fylde enn 1985 og 1988. De fl este viner er fortsatt bemerkelsesverdig ungdommelige for alderen og man bommer lett med ti år når de kommer blindt. De største vinene herfra har fortsatt 50 år til foran seg. Årgangen startet sent med treg blomstring selv om den var suksessfull. Varm sommer frem til midten av september da en storm slapp 10cm med regn over Bordeaux by og omegn før oktober igjen gav perfekt vær. Produksjonen var stor, 15% over 1985 som også var en stor årgang produksjonsmessig. De største vinene i årgangen er fra Saint-Julien og Pauillac, med særlig Las Cases, Mouton og Lafi te på topp, fulgt av Gruaud Larose og Talbot med noen av sine beste viner noen gang. Også vellykket i Burgund med lignende vær som i Bordeaux. Også her kom det storm i august som skapte råteproblemer. En noe glemt årgang.

1987 er slanke saker i Bordeaux, de aller fl este har dødd en stille død nå. De som lever er direkte slanke. Kald vinter med en fuktig juni førte til ujevn blomstring. Resten av sommeren var kjølig. Først etter regn i begynnelsen av september ble det fi nvær, men i oktober kom regnet på nytt og innhøstingen var våt og kald. Ikke mye å rope hurra for her. I Burgund var det mye regn i mai og juni som gav få blomster og dermed bær. Liten avling, for det meste gjennomsnittlig kvalitet.

1988 er en slankere årgang og har ofte en grønntone i seg mot paprika. Noen er tanninrike men mangler konsentrasjonen til samme hus fra 1986. De fl este drikker godt nå og det er få viner, kanskje bare Latour og Las Cases som kan få noen år til, eller rettere sagt, kanskje bør ha noen år til. De fl este viser seg godt frem med luft. En våt vår førte til ujevn blomstring, resten av sommeren var svært tørr men gjennomsnittlig varm. Det gav druer med tykke skall. I Burgund er det edle dråper fra årgangen, noen av de beste er helt sublime. Mild vinter, våt vår men med god blomstring. Så tre varme og tørre måneder med nedbør når det trengtes. De vinene hvor tanninene ikke tørrer ut frukten er storslagne.

1989 avslutter ett godt tiår i Bordeaux med en fl ott rekke store viner. Årgangen leverte på både øst og vestsiden og Haut-Brion og naboen La Mission Haut-Brion har muligens laget sine beste viner noen gang denne årgangen. Dette er viner med kvaliteter helt utover det normale og begge er klare 100 poengere hos de aller fl este skribenter som har smakt dem. Mai startet ut varmt og vekstsesongen var tre uker før snittet og det ble den varmeste sommeren siden 1949. Men tanninene var noe undermodne og man måtte velge mellom lav syre eller modne tanniner når det skulle høstes. De fl este valgte noe undermodne tanniner som viste seg å gi årgangen ett lengre liv enn hva de modne fruktaromaene i vinene indikerte i ung alder. De fl este 1989 har fortsatt mye å gå på i fra Bordeaux. I Burgund er 1988 nok knepent forann 1989, men dette er også en årgang med skikkelige godsaker. Tanninene er noe mer avdempet enn i 1988. Sesongen lå to uker foran normalen gjennom hele årgangen og innhøstingen begynte 13. september. Plenty med fl ott vin, om du får tak i den. I Rhône regnes 1983, 1985 og 1989 som store årganger med 1982 hakk i hel. I Loire 1989 som den fremste med 1988, 1986 og 1985 bak. I Tyskland er det 1983, 1988 og 1989 som er de beste, men 80-tallet har kanskje ikke en virkelig fremragende årgang her. Smakingen hadde bare to stykk fra 1988 og selv om de var fl otte sitter man og smatter etter noe som skal begeistre enda litt til. I Italia er 1985 en superårgang og Sassicaiaen vi hadde var dessverre ikke den beste fl asken av denne. Vi hadde dessverre ikke den helt beste rekken fra Italia fl askemessig. •

Vinene står ikke i serveringsrekkefølge.
ALSACE
1989 Gresser Moenchberg Riesling Vendange Tardives Bright amber. Light pears and raisins nose. Fresh acidity, light, fruity, bit bitter, lacks some concentration. From this bottle, drink up. 84

1985 Marcel Deiss Gewurztraminer Saint Hippolyte Golden. Some roses and apples nose. Fresh acidity, light palate, somewhat drying out but enjoyable. Drink up. 85

LOIRE 1989 Domaine Huet Vouvray Cuvée Constance Amber. Apricots, spices, fruity, ripe, minerals, some raisins nose. Fresh acidity, fruity, apples, juicy, minerals, almonds, playful, long. 93

1988 Nicolas Joly Coulée de Serrant Pale lemon yellow. Honey, some yellow fruits, spices nose. Fresh acidity, spices, honey, vanilla, almonds, spices, nuanced, long. 94

HVIT BORDEAUX TØRR 1988 Château Haut-Brion blanc Towards straw yellow. Pears, bananas, almonds nose. Fresh acidity, apples, some citrus, bananas, nuts, almonds, marzipan, nuanced, has details but also quite ripe in a way. 94

1985 Pavillon Blanc du Château Margaux Pale lemon yellow. Smoky, spices, nutty, corked.

TYSKLAND 1988 Joh. Jos. Prüm Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese Pale lemon yellow. Apples, fresh, fruity, minerals, pure fruity nose. Fresh acidity, apples, minerals, fresh, fruity, elegant, nuanced, lovely balance, long. 94

1988 Wegeler Geheimrat J Riesling trocken Pale lemon yellow. Apples, fruity, some minerals, elegant nose. Fresh acidity, fruity, apples, some citrus, minerals, elegant, long. 91

BURGUND HVIT 1989 Bouchard Meursault 1er Cru Genevrières Amber. Apples, smoky, fresh, fruity, nuanced, spices, minerals nose. Fresh acidity, nuts, almonds, detailed, spices, marzipan, long. Mature. 93

1987 Ramonet Montrachet Straw yellow. Fruity, honey, pears nose, some nuts. Fresh acidity, smoky spicy and very nutty almost peaty fi nish. 85

1982 Comte Lafon Meursault 1er Cru Perrières Straw yellow. Some candied lemons, honey, anise, spices, leaner nose. Fresh acidity, lemons, spices, apples, nutty, minerals, smoky, long if a bit narrow fi nish. 89

1988 Maison Leroy Chassagne-Montrachet 1er Cru Chenevottes Pale lemon yellow. Apples, minerals, spices, minerals, nuanced, some lemons, buttery nose. Fresh acidity, apples, minerals, detailed, nuanced, apples, lemons, nuanced, long. 95

RHÔNE HVIT 1988 Guigal Hermitage blanc Pale lemon yellow. Almonds, apples, some spices, minerals, some fl inty notes nose. Freshish acidity, minerals, smoky, spices, nuanced, lacks some lift. 92

1986 Jaboulet Hermitage Sterimberg Towards lemon yellow. Apples, some spices, fresh, fruity, minerals nose. Fresh acidity, fruity, bitter notes, some spices, fresh, bit leaner, not the best balance, but long. 90

RIOJA HVIT 1986 Marques de Murrieta Castillo Ygay Blanc 3000 bottles made. Pale lemon yellow. Apples, minerals, nuanced, detailed, elegant nose, minerals, nuanced, superb nose. Fresh acidity, minerals, spices, lemons, nuanced, detailed, superb, gorgeous balance, layered, magic fi nish. 98

SAUTERNES 1989 Château d’Yquem Golden. Rich, fruity, apricots, some spices, some vanilla, touch of caramel nose. Fresh acidity, fruity, apricots, some spices, elegant, touch bitter, some raisins, long. 96

1988 Château d’Yquem Golden. Pineapples, apricots, some spices, some vanilla, tight nose. Fresh acidity, fruity, pineapples, nuanced, detailed, elegant, vanilla and spices, bright yet dense, long. 94

1986 Château d’Yquem Golden. Apricots, fruity, details, pineapples, nuanced, some spices nose. Fresh acidity, fresh, fruity, apples, pineapples, some spices, nuanced, bit bitter, long. 97

1989 Château Guiraud Golden. Dried fruits, anise, some spices, apricots, raisins nose. Fresh acidity, fruity, apples, some spices, nuanced, long. 90

1982 Château Suduiraut Golden. Apricots, pineapples, elegant nose, fruity with some vanilla. Fresh acidity, fruity, pineapples, some spices, nuanced, long if somewhat narrow. 91

TOKAJ 1988 Oremus Tokaji 5 Puttonyos Amber. Dried fruits, some nuts, raisins, detailed, some spices nose. Fresh acidity, fruity, apples, fruity, nuanced, detailed, playful, long. 92

TOSKANA 1986 Castello Banfi Brunello di Montalcino Ruby, brick rim. Liquorice and spices, lightly scented. Fresh acidity, some tannins still, cherries, lighter, elegant. 87

1988 Ornellaia Corked.

1987 Sassicaia Ruby. Blueberries, cassis, lighter nose. Fresh acidity, ripe tannins, anise, light, bit dry, a very slight cork on this one. 1985 Sassicaia Ruby. Blackberries, anise, spices, fruity, denser, some jammy notes nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, spices, nuanced, detailed, spices, long. 96

1987 Isole e Olena Ruby, garnet rim. Anise, some liquorice and spices nose. Fresh acidity, ripe tannins, anise, some spices, leaner fruit and body. 87

PIEMONTE 1989 Gaja Langhe Rosso Costa Russi Ruby, garnet rim. Anise, red berries, anise, some spices, touch of coff ee, somewhat denser nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark fruity, structured, fi rm, dark berries and spices, long. 93

1988 Gaja Barolo Sperss Ruby. Cassis, cherries, dark fruits, lots of vanilla nose. Fresh acidity, ripe tannins, anise, spices, cherries, drying fi nish. 90

RIOJA 1987 La Rioja Alta Gran Reserva 890 Garnet, brick rim. Some fi gs, dried fruits, some anise nose. Floral. Fresh acidity, ripe tannins, fresh, red berries, anise and spices, touch dry, long. 90

1985 CVNE Imperial Reserva Bright ruby. Red berries, anise, some fl oral notes, liquorice. Fresh acidity, ripe tannins, lighter bottle, some spices, quite elegant. 88

1982 CVNE Vina Real Reserva Bright ruby, garnet rim. Light red berries nose, very mature, earthy. Fresh acidity, light, drying. 81

BURGUND 1989 Armand Rousseau Gevrey-Chambertin 1er Cru Clos Saint-Jacques Pale red ruby, brick rim. Red berries, anise, some spices, herbs, leaner nose. With air it brightens up nicely. Fresh acidity, ripe tannins, anise, red berries, some spices, juicy, long. 95

1984 Domaine Ponsot Clos de la Roche Bright ruby with broad brick rim. Red berries, anise, some spices, touch of liquorice nose. Fresh acidity, ripe tannins, leaner, some fi gs and dates, lean fi nish. 83

1981 Domaine de la Romanée Romanée- Saint-Vivant Amber. Dead.

1984 Henri Jayer Vosne-Romanée 1er Cru Cros Parantoux Ruby, garnet rim. Red berries, anise, sous, bois, some fl oral notes, cherries and figs, elegant. Fresh acidity, ripe tannins, fresh, leaner, red fruity, some spices. Has elegance behind, bit dusty pulls it down. Served blind. 89

1988 Meo-Camuzet Corton Bright ruby. Red berries, anise, spices, some herbs, peppery touch nose. Fresh acidity, ripe tannins, fresh, fruity, red berries, anise, lighter, long. 91

1988 Tortochot Chambertin Bright ruby, red berries, scented, bright, fresh and fruity, nuanced, detailed nose, superb nose. Fresh acidity, ripe tannins, scented, red berries, anise, some spices, bit lean fi nish. 94

RHÔNE 1989 Jaboulet Aine Hermitage La Chapelle Ruby. Blueberries, spices, dark berries, some scented, cherries and chocolate nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, spices, rounded, sweet, dark berries, spices, long. 94

1984 Jaboulet Châteauneuf-du-Pape Les Cedres Ruby. Scented, red berries, anise, some cherries, fl oral, nuanced nose. Charming nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark fruits, anise, some spices, detailed, nuanced, long. 93

1981 Guigal Côte-Rôtie La Mouline Ruby, brick rim. Red berries, anise, some spices, herbal nose. Fresh acidity, ripe tannins, bit hollow mid palate, leaner, herbal, some wood notes, drying out. 83

RIBERA DEL DUERO 1989 Vega-Sicilia Unico Ruby, brick rim. Blueberries, anise, spices, anise, some spices, eucalyptus, nuanced nose. Iron touch. Fresh acidity, ripe tannins, anise, some spices, anise, dried fruits, tobacco finish. Long. I actually nailed this served blind. 96

1984 Pesquera Reserva Bright ruby, garnet rim. Leaner, red berries, anise nose, bit thin. Slight fl oral note. Fresh acidity, ripe tannins, leaner, red berries, some anise and spices, has something to it. 87

BORDEAUX 1985 Château Cheval Blanc Ruby. Blueberries, anise, some spices, liquorice, some figs, detailed nose. Fresh acidity, ripe tannins, anise, fruity, elegant and nuanced, detailed, some spices, lovely balance, long. 94

1982 Château Cheval Blanc Ruby. Anise, blueberries, some spices, dark berries, detailed and nuanced, some cedar notes. Fresh acidity, ripe tannins, fruity, anise, some spices, nuanced, detailed, some spices, liquorice touch, cedar, long. 96

1981 Château Cheval Blanc Ruby, garnet rim. Leather, some mint, scented, lighter nose, tobacco, very mature nose, elegant. Some bell peppers. Fresh acidity, some tannins, lean palate, light body, bit short. 86

1989 Château Tertre Roteboeuf Ruby. Dark fruits, cassis, some spices, blackberries, some vanilla, ripe, some coff ee notes nose. Fresh acidity, ripe tannins, blackberries, blueberries, some spices, nuanced, detailed, elegant, nuanced, long. 95

1983 Château Ausone Ruby, garnet rim. Blueberries, spices, fruity, scented, nuanced nose, lifted, some minerals. Fresh acidity, ripe tannins, fruity, some spices, anise, leaner minty and chocolate and quite woody mid palate. Long. 91

1986 Chateau Latour a Pomerol Bright ruby. Anise, liquorice, spices, dark berries nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, some spices. Structured, long but narrow. 91

1989 Château La Mission Haut-Brion Ruby. Scented, red berries, fl oral, nuanced, layered,superb nose, bright and detailed. Exceptional nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, some spices, nuanced, detailed, layered, spices, some anise, layered, superb length. 100

1982 Château La Mission Haut-Brion Ruby. Blackberries, anise, some mint, dark berries, richer nose. Vanilla, touch of coffee. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, nuanced, detailed, spices, layered, some depth, long indeed. 98

1981 Château La Mission Haut-Brion Ruby, thin brick rim. Scented, red berries, anise, some spices, leather, elegant nose. Fresh acidity, ripe tannins, anise, some spices, light, red berries, cherries, good length but too lean for many. 88

1988 Château Haut-Brion Ruby. Cassis, blueberries, spices, fresh, nuanced, detailed, scented, superb nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, spices, nuanced, cassis, structured, fi rm, detailed, long. 95

1986 Château Mouton Rothschild Ruby. Coffee, anise, blueberries, some spices, some leather, detailed but on the rich and ripe side. Fresh acidity, ripe tannins, dark fruity, anise, some spices, bit woody finish. Two hours in decanter. Not enough! 96

1985 Château Mouton Rothschild Ruby, thin brick rim. Cassis, blueberries, anise, nuanced, scented, detailed, almost fl oral nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, spices, lovely balance, long. 95

1988 Château Lafi te Rothschild Ruby. Anise, cherries, fi gs, dates, some spices, lightly scented nose. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, some spices, nuanced, detailed, long. A somewhat leaner bottle with answer in hand. 93

1986 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande Corked.

1982 Château Latour Ruby. Dark fruits, anise, some spices, blackberries, ripe, fruity, mature, nuanced. Fresh acidity, ripe tannins, dark berries, anise, spices, dark berries, good length. Off bottles. 89

1982 Château Léoville Las Cases Ruby. Blueberries, anise, some spices, blackberries, some spices nose, nuanced. Fresh acidity, ripe tannins, anise, some spices, blueberries, anise, spices, blackberries, juicy with structure, long. 97

1982 Château Margaux Ruby. Blueberries, some cassis, anise, some spices, minerals, detailed, nuanced, fl oral, bright and exotic nose. Fresh acidity, ripe tannins, fruity, dark berries, nuanced, detailed, layered, spices, juicy, long. 99

1981 Château Palmer Ruby, garnet rim. Red berries, some cherries and anise, leaner nose, touch spicy and herbal. Fresh acidity, ripe tannins, some herbs, anise, leaner, bit rustic. 83

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy