Gjennom samarbeidet med caféen Fuglen, som har to kaffesteder i Tokyo i tillegg til en liten bar med det klingende navnet Øl by Oslo Brewing Company, har de i alle fall tatt den spede starten på veien mot verdensherredømme.
– Vi ville vise at vi er seriøse med å sette Oslo på kartet, sier Dimitri. Som røper at de har vage planer om å få til noe også i hans hjemby Boston i USA, men at dette foreløpig har mer form av drøm enn virkelighet.
Gjøk-bryggeriet
Oslo Brewing Company tufter sin eksistens på idéen om å promotere Oslo.
– Det var faktisk gjennom min kone og åtte av hennes skolevenner at idéen ble unnfanget, forteller Dimitri.
– Selv er jeg chef av utdannelse, i tillegg til at jeg har studert grafisk design og kommunikasjon. Ølmarkedet er i en tøff konkurransesituasjon, og det er viktig at vi er innovative med både design og markedsføring – selvsagt i tillegg til selve ølet.
Og det skorter verken på kreativitet eller innovasjon hos gjengen som holder til Smelteverkets lokaler i Mathallen i Oslo, hvor Dimitri er medeier.
– Vi er det du kan kalle et gjøk-bryggeri, ler Sindre Ingebrigtsen, som hoppet av en karrière i finansverden for å starte som sjefsbrygger og produksjonsansvarlig i selskapet.
– Vi brygger nemlig ølet vårt hos andre, men selvsagt etter egne oppskrifter og prosesser. De tre ølene Norwegian Blond, California Lager og Mellow IPA har vi for eksempel laget i Arendal. Nylig brygget vi også et øl sammen med Borg i Reykjavik: Gill, som er brygget med villgjær.
Drahjelp fra Palmer
Oslo Brewing Company har fått en rakettstart etter at det første ølet ble lansert i juni 2016. Fra 1. mai er de landsdekkende gjennom ASKO, og leverer blant annet til Norgesgruppen.
– Det har vært et eventyr, fra de første leveringene til Horeca til vi nå blir å finne i dagligvarehyllene over hele landet.
Først hadde vi hånd om salg og distribusjon selv, men det er partnerskapet med Palmer som virkelig har tatt oss til et nytt nivå, sier Dimitri.
I 2016 solgte Oslo Brewing Company 25 000 liter øl – i 2017 regner de med å runde 100 000 liter.
– Vi sparker jo inn døren i et overfylt marked. Men etter som vi kommer med stadig flere øl, regner vi med at det også drar med seg flere kunder, skyter Sindre inn.
– Folk er nysgjerrig på nye øltyper, og derfor jobber vi mye med å lansere noe nytt hele tiden. Vår New Oslo IPA kommer for eksempel med en ny oppskrift for hver lansering. I juni lanserer vi #oslove i forbindelse med Gay Pride Week – en pasjonsfrukt-blond som vi har stor tro på. Og vi håper jo selvsagt på at produktene vil tale for seg selv.
Alles hovedstad
– Vi skal bygge opp en merkevare i Norge, og deretter fokusere på å gå ut av landet, sier Dimitri, som ikke er redd for at gamle sentrum/periferikonflikter skal stå i veien for merkenavnet.
– Oslo skal rett og slett bli alles hovedstad, slår han fast med ettertrykk.
Tusen år etter at vi erobret halve Europa med mjød og sverd i nevene er det slett ikke utenkelig at Oslo Brewing Company faktisk får det til i dag også – i langt fredeligere former enn våre forfedre