This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Francis Ford Coppola Winery – Et blikk over Atlanteren
I 2006 kjøpte Coppola familien den historiske Château Souverain eiendommen i Sonoma County, som har blitt hjemmet til den stadig mer populære vinserien Diamond Collection. De utnevnte Corey som direktør for vinproduksjon og til daglig leder. I de neste fire jobbet Corey sammen med Francis for å hjelpe til med å revitalisere eiendommen og utvide vinvirksomheten. I 2010, etter omfattende renoveringer, åpnet vingården med nye vinsmakingsrom, to restauranter, et svømmebasseng , en kinosal, en kunstpaviljong og et parkområde med spillebord og boccia-baner. Corey Beck har vært en integrert del av Coppola sin vinproduksjon i mer enn 15 år. En spydspiss og veteran innen winemaking i California. Beck og hans team lager håndlagde, elegante viner med en distinkt signatur. Vingården har kapasitet til å produsere opp til 10 000 flasker per dag. Vi ville vite mer om Corey og fikk mannen i tale.
Coppola-navnet er oftest forbundet med den velkjente filmregissøren Francis Coppola. Når ble familien hans involvert med vin? Og hvordan skjedde det?
– Offisielt ble Francis og Eleanor Coppola involvert i vinvirksomhet på begynnelsen av 1970-tallet i forbindelse med kjøpet av den historiske Inglenook-eiendommen. Selv kan Francis’ deltakelse dateres tilbake til hans barndom, da han hjalp sin far og onkel med å lage vin i familiens kjeller.
Hvor godt kjent er merkevaren på verdensbasis?
– Vi er nå i 46 land over hele verden, med Canada og Japan som våre største markeder.
Hver vinmaker har sin egen visjon og en drøm. Hva var Coppolas drøm og hvor langt har dere kommet i løpet av disse årene?
– Francis’ visjon har alltid vært å være ledende i kvalitet, design og emballasje i vinbransjen. Vi var den første vingården som satt vin i aluminiumsbeholdere for 13 år siden og vi står fortsatt sterkt i dag. Vårt mål har alltid vært å «overlevere» på kvalitet, design og emballasje, og vi har oppnådd denne visjonen.
Vin blir mer og mer populært i Norge. Hvorfor skal vi velge å kjøpe Coppola?
– Vi føler at våre viner ikke bare er en representasjon av variasjon, men også av staten California. Vi ønsker også å vise frem den unike fruktkvaliteten og bare bruke eikefat for å forbedre vin.
Økologisk og biodynamisk vin blir stadig viktigere for europeiske vingårder. Opplever du det samme i USA?
– Francis og Eleanor var tidlige utøvere av økologisk landbruk, faktisk var Inglenook Estate-vingårdene økologisk sertifisert i 1994. Økologisk landbruk har virkelig tatt av og biodynamisk vinproduksjon henger etter bare fordi folk fortsatt vet svært lite om det.
Hva er din tilnærming til økologisk og biodynamisk tenkning? Har du gjennomført noen av disse ideene inn i din egen vinproduksjon?
– Ifjor ble vår vingård og vinmarkene våre i Geyserville sertifisert «Sustainable Winegrower» av Alliance of Sustainability of California. Vi jobber også med alle våre dyrkere, slik at de kan levere økologiske og bærekraftige druer. Det er svært viktig for oss.
På mange måter er amerikansk og europeisk vin annerledes i både stil og produksjon. Hvordan opplever du det annerledes, og hvordan føler du at forbrukerne tilpasser seg dette?
– Jeg tror at vi er nærmere i vinstiler enn noen gang før. Vi smaker mange av de europeiske vinene, og generelt opplever vi at de har blitt mer fruktige og mindre rustikke. California adopterer nå europeiske teknikker, noe som betyr at vi bruker mindre eik og lager viner tørrere enn vi har gjort tidligere. Dette har Europa gjort i århundrer.