[adrotate group="10"]
[adrotate banner="81"]
1052 Views
[adrotate group="22"]

Intervju fra Østerrikes vinmarker

September 11, 2017
Intervju fra Østerrikes vinmarker
Skrevet av:

administrator

Intervju med Mag.Christof Höpler, Weingut Höpler fra vinregionen Neusiedlersee-Hügelland i Østerrike.

Druen Grüner Veltliner er en av de mest kjente for oss i Norge, men dere har også flere andre druetyper, som for eksempel Riesling og Pinot Blanc, som scorer høyt i vintester. Hvordan sikter dere inn på det skandinaviske markedet, og spesielt på det norske?

– Vi samarbeider nært med våre importører for å kunne importere andre druetyper enn Grüner til Norge. Vi arrangerer smakstester med anerkjente vinkjennere, restauranter og utsalgssteder. Det å få Vinmonopolet interes- sert er den viktigste jobben.

[adrotate group="13"]

Pinot Noir og Blaufränkish er to av de sentrale rødvinsdruene i deres portfolio. Hvilke rødviner fra Østerrike tror du vil bli populære i år? Og inn i fremtiden?

– Til forskjell fra Pinot Noir, er Blaufränkisch ikke særlig kjent for folk flest. Selv om smaken harmonerer veldig godt med det nordiske kjøkken, så må vi undersøke mye før vi intro- duserer denne druetypen. Pinot Noir produse- res i mange land, men Blaufränkisch produ- seres bare i noen få. Derfor tror jeg at denne Østeriske spesialiteten kan ha en lys fremtid. Begge druetypene har likheter i smaken.

Deres eksportrate er på 70 prosent. Dette betyr at internasjonal etterspørsel er avgjørende for dere. Har dere opplevd en økning i salget de siste årene? Og føler dere på konkurransen fra den nye verden?

– Ja, vi har opplevd salgsvekst, særlig fra USA, Nederland og Storbritannia. Den nye verden viser stor kreativitet og jobber aktivt med mar- kedet. Selv om vår vinstil er annerledes enn deres, så merker vi konkurransen derfra.

Det har vært en økning i vindyrkeres interesse for å satse på økologisk eller biodynamisk produk- sjon. Hva er deres filosofi?

– Vi praktiserer bærekraftig vindyrking, og tror på at god vin vil finne sin egen balanse. Det tar tid. Det krever lidenskap og følsom- het. Vi gir våre viner den tiden som trengs, og så mye lidenskap vi har å by på. Våre viner utvikler seg, og modnes i harmoni, de utvikler solide karakteregenskaper og finner deres egne identiteter. Vinenes opprinnelse forblir påtakelige, og smaken av hjemlandet er alltid tilstede.

Norge ser ofte til Tyskland når det gjelder Riesling og andre hvitvinsdruer. Sylvaner er et annet eksempel på en drue som blir mer og mer populær på det norske markedet. Er dere Tysklands lillebror, eller går dere deres egen vei? Hvis ja, hva er forskjellen?

– Østerrike er en mindre aktør enn Tyskland, men østeriske og tyske vinprodusenter respek- terer hverandre høyt. Stilen mellom nabolande- ne har betydelige forskjeller. Generelt kan man si at østeriske viner er tørrere enn de tyske.

Av Norges totale vinsalg selges 60 prosent i Bag in Box. Ser du at denne trenden går i samme retning i andre deler av verden? Og vil Bag in Box være et marked dere vil gå inn i? Eller PET- flasker? Er det noen forskjell i deres produksjon når det gjelder innenlands og utenlands?

– Vi produserer ikke vinene våre i Bag in Box, og vi har ingen planer om å gjøre det i nær fremtid heller. Jeg er åpen for nye ting, så å fylle vin på noe annet enn vinflasker kan bli en mulighet. Men bare som et langtidspro- sjekt, og etter flerfoldige tester.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy