909 Views

Nyheter fra vinverden

Januar 20, 2020
Nyheter fra vinverden
Skrevet av:

administrator

Hospice de Beaune slår nye rekorder

€ 14,187,150,- ble den totale omsetningen på årets Hospice de Beaune, opp over € 2,000,000 i forhold til i 2016, en mindre avling. Alle trodde 2017 skulle stoppe prisstigningen i Burgund, men det er lite som tyder på at etterspørselen er i nærheten av toppen. Et fat Bâtard-Montrachet (300 fl asker) gikk for € 135,000,- pluss omkostninger og presidentens fat ble nok en gang kjøpt av Albert Bichot med investorer fra Brasil og Canada for den nette sum av € 230,000. Hospice de Beaune auksjonen regnes som en indikator på hvor prisene i Burgund er på vei, og det fortsetter dermed oppover.

Henry Frederique Roch er død, bare 56 år gammel

Han grunnla Prieure Roch i Nuits-Saint-Georges i 1988 og som sønn av Lalou Bize Leroys eldste søster, Pauline Roch, var han også medeier i Domaine de la Romanée-Conti. Han tok dermed over som direktør over eiendommen, sammen med Aubert de Villaine, i 1992 da hans tante Lalou forlot DRC. Det sies at man må starte med en stor formue i vinens verden for å skape en liten. Det estimeres at Henry var god for to milliarder norske kroner ved sin død.

Vin & Brennevins redaktør er finalist

Vin & Brennevins redaktør er av 5000 profesjonelle medlemmer (sommelierer, vinimportører, vinprodusenter med mere) på siden tastingbook.com fra hele verden valgt ut som en av 50 fi nalister som en av verdens mest pålitelige og talentfulle vinkritikere. Det er en sidegren av Th e best Wine of the World Competition som nå også har en vurdering av vinkritikere fra hele verden. På vinfronten ble det avgitt 1,3 millioner stemmer i 2017 fordelt på de forskjellige kategoriene. Det vil også være en vinner med tittelen Best Wine Critic in the World. Det er nå opp til leserne og de besøkende på siden å stemme frem vinneren ut av de 50 fi nalistene som bransjen selv har stemt frem anonymt. I 2017 var det James Suckling som stakk av med seieren. Kåringen gjøres i slutten av november. Vår redaktør står her side om side med berømtheter som Jancis Robinson, Robert Parker, Neal Martin, Antonio Galloni, Lisa Perrotti Brown, Monica Larner, Clive Coats, Allen Meadows, Matt Kramer, Jamie Goode, Steven Spurrier, Oz Clarke, James Suckling, David Schildknecht med fl ere. Med andre ord den ypperste eliten av skribenter i vinverden. Tastingbook.com har hatt over 50 millioner sidebesøk siden 2016. -Jeg visste ikke engang om konkurransen før jeg fi kk en mail om at jeg var blant fi nalistene, sier vår redaktør Christer Byklum, før han fortsetter, og i dette selskapet er også sisteplass pallplass. Jeg er veldig overrasket og beæret. •

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy