This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Akevittrebellen
Etter nesten 15 år ville Master Blenderen gå sine egne veier. Nå pusher han grenser for hva akevitt kan være med nye smaker og farger.
Rosa akevitt? For bare få år siden ville alle ristet på hodet av tanken. Men, i dag har både konsumenter og bartendere kastet seg over Meir Pink Aquavit.
Bak trend-akevitten står Ivan Abrahamsen. Tidligere Master Blender hos Arcus (nå Anora). Nå driver av Meir Distillery og en innovatør og grensepusher innen akevittsjangeren.
«Jeg tror nok kanskje det var noen som tenkte: Rosa akevitt!? Har dem klikka i vater? – Og det tenkte jo egentlig vi og» sier Ivan Abrahamsen og ler. «Vi regnet med at dette ville skape oppmerksomhet. Både positivt og negativt. Men, vi tenkte også at dette må til skal vi klare å gi akevitten en større bredde enn å bare være til tradisjonsmat»
Ivan Abrahamsen startet sin akevittkarriere hos Arcus i 2005. Han hadde studert næringsmiddelfag og forsket på anvendelse av biprodukter fra meieriindustrien på Landbrukshøyskolen på ÅS (NMBU), og hadde startet på doktorgradsarbeidet da Arcus ringte og tilbød han en jobb.
Han tenkte «hvorfor ikke?» og brått så var det sprit og ikke meieri som var hverdagen.
I Arcus gikk han raskt oppover i gradene og fikk resept– og utviklingsansvar etter få år før han så fikk tittelen Master Blender.
«Det var en fin tid i Arcus. Supermorsomt. Jeg lærte enormt.» forteller Abrahamsen. «De første årene destillerte jeg masse. Og lekte mye. For å skjønne, og lære meg brennevin».
Les også: Nasjonalbrennevinet. På Gjelleråsen ligger det 8000 fat på fatlageret.
«Når man kommer inn i sånne miljøer så begynner man jo å stille spørsmål, i hvert fall med min bakgrunn» fortsetter han. «Jeg kom inn i en bransje som var veldig sånn at ‘sånn må det gjøres, og sånn gjør vi det’. Men så kjørte vi i gang et stort prosjekt med støtte fra forskningsrådet hvor vi gikk inn og så på prosessene og begynte å forstå hvorfor og hvordan ting skjedde. Det tok vi med oss videre, og det la grunnlaget for en del prosessendringer.»
Og de fortsatte å leke.
«Jeg tenker at det å være leken og utforskende, men samtidig være tro mot det klassiske, det er det som danner grunnlaget, men det har også skjedd en kjempeendring på akevitt, uten at folk har fått det med seg. Jeg vil si at kvaliteten fra jeg begynte til jeg slutta endra seg en del. Basert på det at vi måtte gjøre en del endringer. Spesielt på fatlageret. Kvaliteten på akevitt i Norge nå er skyhøy. Om du sammenligner med tretti år tilbake så har det skjedd enormt.»
Kampen om hylleplassen
I 2019 valgte master blenderen å forlate trygge rammer i Arcus for å satse på egenhånd. Som en del av Rebel Group startet han opp Meir Distillery som nå har destillasjon og fatlager i Vestby.
«Jeg hadde lyst til å starte noe selv. Har alltid hatt lyst til det. Skape noe og følge egne overbevisninger.»
Men å være en liten aktør i et marked hvor all markedsføring er forbudt, og hvor eneste salgskanal ut til forbruker er et statlig styrt monopol med begrensende innkjøpsordninger, har sine utfordringer.
Og utfordringen er å komme inn i butikkhyllene. Og å bli der over tid. For selv om det er over 400 norske akevitter tilgjengelig gjennom Vinmonopolet så er det bare 36 av dem som i dag har plass i butikkhyllene fordi de er i basis- parti- eller testutvalget. Resten får man tak via bestillingsutvalget. Og det er ingen hemmelighet at det er produktene som står fremme i Polutsalgenes hyller som selger desidert mest. 27 av produktene med hylleplass kommer fra en og samme produsent.
Les også: ‘Evig vin’ med eksepsjonell kvalitet
«En ting er utfordringen med å vinne en av Vinmonopolets tendere og få produktet sitt inn i hyllene, det store problemet er å bli værende der.» forteller Abrahamsen. «Det tar lang tid å bygge en merkevare, spesielt på brennevin, og når man etter et år ikke har solgt nok, kastes man ut av hyllene igjen. Dette er en utfordring for alle. Ikke bare for oss. Det er veldig få av tendervinnerne som blir værende. Folks mulighet til å oppleve mer stoppes jo egentlig av distribusjonen. Det gjør det. Og så kan man si at det er litt spesielt at cognac fremdeles har flere listeføringer på Vinmonopolet enn det akevitt har.»
Synes ikke produktet i butikkhyllene må det markedsføres på annet vis for at folk flest skal bli klar over at det finnes. I et land der markedsføring av alkohol er forbudt er ikke det bare enkelt. På produsentenes nettsider er det tillatt med nøktern produktinformasjon, men i sosiale medier er det omtrent ingenting de har lov til å skrive eller legge ut bilder om.
«Det er tøft å være liten. Det er det.» forteller Abrahamsen. «Det gjelder alle. Man får jo litt lokal entusiasme rundt omkring, men du kan ikke leve av lokal entusiasme. Så det er jo bare å være på veien og snakke med flest mulig. Holde foredrag og sånt. Være på messer og festivaler. Men det koster. Og det er jo i Vinmonopolet du selger uansett. Så hvis ikke Vinmonopolet velger å ta det inn så hjelper det jo ikke så mye.»
Akevitt blir det nye store
«Vi må bare lage gode produkter. Det er det aller viktigste.» fortsetter han. «Og det mener jeg vi har fått til. Både som er som akevittelsker’n kan drikke, men som også er sånn som appellerer til de som vrir seg litt unna. For den skarpheten som finnes i tradisjonell norsk akevitt, den har vi eliminert.»
De to første produktene Meir Aquavit No. 1 og Meir Pink Aquavit ble laget i Italia. Målet var å lage produkter som var klassisk akevitt i bunn, men som hadde en ny dimensjon. I samarbeid med et destilleri med lang erfaring med fruktdestillering i Syd-Tyrol, nord i Italia, utviklet de først den blanke akevitten, som ble lansert en uke før Norge stengte ned i 2020, og så litt senere, kom den rosa.
Det er ofte fet og salt tradisjonsmat vi tenker på å bruke akevitt til. Det gjelder ikke for disse to. «Den rosa skal brukes til cocktails. Det gjelder å bruke den som en gin. Den blanke kan også brukes i cocktails, men den passer også utmerket til sjømat.» forteller Abrahamsen. «Tilbakemeldingene har vært helt overveldende positive. Fra hele rekka, bortsett fra noen få fra indre akevitt-menighet da selvfølgelig. Men det er fair at folk har forskjellig synspunkt. Vi har jo stått på arrangementer hvor unge mennesker, og håndverkere, står og drikker rosa akevitt og rosa drinker. Så den har gjort veldig fint innhogg i det den skulle gjøre for å få akevittkategorien litt videre.»
«Det synes jeg at er morsomt.»
Les også: Fatets voktere
Norges mest solgte akevitt, Gammel Opland, solgte i 2022 i overkant av 224 000 liter. Bare den alene. Meir Distillery solgte i samme periode omtrent 15 000 flasker akevitt totalt.
«Det er ikke de store som driver utviklingen, det er de små. Det er de som driver innovasjonen, som ved alt ellers. Ref. mikrobryggeriutviklingen og gin. Og hvis ikke forholdene legger til rette for at det skal være mulig, så stopper det opp. Rett og slett» konstaterer Abrahamsen. «Hvis du ser på det norske akevittmarkedet i dag, så er det fem hundre produkter snart. 390 av de smaker jo klin likt. Mer eller mindre. Det har vært et veldig snevert smaksbilde, men det tror jeg kommer til å utvide seg. Men, hvis man ikke omfavner de små, og lar de få plass i Norge, også i Vinmonopolhyllene slik at de har sjans til å overleve, så vil akevitt forbli slik det alltid har vært.»
Akevittrebellen har ingen planer om å gi seg. «Vi skal fortsette å utvide og jobbe på, og lage spennende nye akevitter. Og det skal være akevitt. Det skal ikke være tvil om at det er akevitt du drikker, men det skal være et tillegg, en annen dimensjon. Som gjør at folk kan utvide horisonten sin og at kategorien øker.» sier han før han avslutter:
«Akevitt, det tror jeg er det neste store – etter gin. Akevitt er et morsomt brennevin og vi har definitivt bare sett begynnelsen på hva som er mulig.»
Meir Pink Aquavit
Produsent: Rebel Spirits
Varenummer: 11807201
Pris: 479,90
Volum: 0,70
Alk: 40%
Vurdering: Fruktig duft med preg av rips og krekling. Noe karve og sitrus. Bløt og fruktig med fint krydret smak og en lang og litt søtlig utgang.
Passer til: Drinker
Poeng: 88
Meir Classic Aquavit
Produsent: Rebel Spirits
Varenummer: 12040201
Pris: 489,90
Volum: 0,70
Alk: 40%
Vurdering: Dufter av moden sitrus med appelsinskall og karve. Noe tre, karamell og vanilje. Bløt og sødmefull smak med preg av karamell og en fint krydret avslutning.
Passer til: Kraftige retter av svin, lam og vilt.
Poeng: 88
Meir Mystery Aquavit
Produsent: Meir Distillery
Varenummer: 15937301
Pris: 625,00
Volum: 0,70
Alk: 40%
Vurdering: Dufter av røyk, rugbrød og fat. Noe sitrusstoner og karve. Bløt og konsentrert, øett sødmefull på smak med karamell og tydelig røykpreg. Balansert og lang utgang.
Passer til: Meditasjon, avec.
Poeng: 90